آریا بانو

آخرين مطالب

عیدی وزارت صمت به دلالان | خوش‌خدمتی وزارت صمت و شورای رقابت برای تامین کسری بودجه دولت اقتصادي

عیدی وزارت صمت به دلالان | خوش‌خدمتی وزارت صمت و شورای رقابت برای تامین کسری بودجه دولت
  بزرگنمايي:

آریا بانو - عرضه خودرو در بورس محل جدال وزارت صمت و شورای رقابت در یک سو، خودروسازان، سهامداران، سازمان بورس و وزارت اقتصاد از سوی دیگر بوده است. حالا به نظر می‌رسد عیدی وزارت صمت به منافع تعداد زیادی از مردم و سهامداران توقف عرضه خودرو در بورس است.
دیروز معاون وزیر صمت خبر حذف کامل بورس کالا از شیوه‌های فروش خودرو را اعلام کرد! خبری که امسال طرفداران رانت و دلالی خودرو بی‌صبرانه منتظر آن بودند و حالا وزارت صمت این عیدی را در آستانه سال جدید تقدیم آنها کرده است!
پیش از این کارشناسان بسیاری در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» از وجود مافیای قدرتمند دلالی در جلوگیری از عرضه خودرو در بورس سخن گفته بودند. مافیایی که حتی توانست قبل از عرضه خودرو در بورس این فرآیند را به تعویق بیندازد و در ادامه با وجود خواسته تولید‌کنندگان، اکثریت کارشناسان و سهامداران به قیمت زیان‌های هنگفت مردم بالاخره جلوی این عرضه‌ها را بگیرد.
عرضه خودرو در بورس کالا یکی از چالش‌برانگیزترین رخدادهای سال‌جاری بود. مسیری سنگلاخی که با تلاش و تکاپوی خودروسازان و سازمان بورس طی شد اما در نهایت با افزایش فشارها از سوی وزارت صمت به پایان خود رسید.
عرضه بورسی خودرو در اردیبهشت‌ماه امسال، آغاز فصل جدیدی در بازار سرمایه بود. این شیوه، از آن جهت به کار گرفته شد که وزارت صمت طی سال‌های اخیر ناتوانی خود را در تنظیم بازار خودرو اثبات کرده بود و امیدی برای بهبود شرایط بازار و خروج دلالان از تنظیم و تعیین قیمت خودرو وجود نداشت.
بر همین اساس تصمیم‌گیران به این نتیجه رسیدند که خودرو را بر اساس ساز‌و‌کارهای بورس کالا به نحوی عرضه کنند که دست‌کم نحوه و میزان افزایش قیمت و همچنین خریدار و فروشنده آن در اتاقی شیشه‌ای عیان و نمایان باشد.
چالش‌های عرضه خودرو در بورس کالا
تجارت‌نیوز می‌نویسد: عرضه خودرو در بورس کالا از همان ابتدا نیز منتقدان زیادی داشت؛ به ویژه این انتقادات معطوف به این نکته بود که در هیچ‌یک از اقتصادهای جهان، خودرو در بورس‌های کالایی عرضه نمی‌شود. اما باید اذعان داشت که اگرچه عرضه خودرو در بورس کالا، بهترین مدل عرضه خودرو نبوده است اما در اقتصاد رانت‌زده ایران، دست‌کم معاملات به صورت شفاف‌تری انجام می‌شد.
یکی از مهم‌ترین چالش‌های عرضه خودرو در بورس کالا را می‌توان نحوه تعیین قیمت پایه و میزان رقابت قیمت آن دانست. منتقدان معتقد بودند که قیمت پایه خودروهای عرضه‌شده در بورس به صورت علمی انجام نشده است؛ انتقادی که رییس سازمان بورس هم بر درستی آن تاکید کرده بود. مجید عشقی همچنین تاکید کرده بود که خودروسازان باید تعداد عرضه در بورس کالا را افزایش دهند تا قیمت‌ها متعادل شود.
در همین حال یکی دیگر از موارد انتقادبرانگیر میزان رقابت معامله‌گران بر سر قیمت‌ها بود. اگرچه غالبا در عرضه‌های انجام‌شده، قیمت نهایی خودروها یا پایین‌تر از قیمت بازار بود یا در بدترین حالت با قیمت بازار سربه‌سر می‌شد اما برخی عنوان می‌کردند فضای رقابتی بورس کالا موجب رشد قیمت شده است. بی‌آنکه به تورم و افزایش قیمت مواد اولیه تولید و اثر آن در فرآیند تعیین قیمت توجهی داشته باشند!
این در حالی است که بررسی معاملات خودرو در بورس کالا و مقایسه با قیمت بازار به خوبی نشان می‌دهد عرضه‌های بورس کالا در کنترل قیمت تا چه میزان موفق بوده است. به ویژه اینکه این بار هرگونه مابه‌التفاوت قیمت پایه و قیمت فروش نهایی خودرو، به جیب شرکت‌های خودروساز می‌رفت که در نهایت سهامداران آنها منتفع می‌شدند.به این ترتیب خودروساز به عنوان تولیدکننده می‌توانست به سودی از فروش خود دست یابد که پیش از این مستقیما و با ضریب بالاتر به جیب دلالان می‌رفت!
سایه سنگین شورای رقابت بر سر بازار خودرو
همین سود جذاب در نهایت سبب شد لابی مافیای خودرو جواب دهد و فشار وزارت صمت و شورای رقابت بر بورس افزایش یابد؛ به نحوی که در انتهای این مسیر، شورای رقابت نحوه و شرایط عرضه خودرو را از دست خودروساز به عنوان تولیدکننده و صاحب منافع تولید و فروش خودرو درآورد و دوباره وارد مسیر قیمت‌گذاری خودرو شد.
پیشتر تجارت‌نیوز در گزارشی با عنوان «ریشه‌یابی اعتراض نمایندگان مجلس به عرضه خودرو در بورس کالا/ جایگاه قانونی شورای رقابت چیست؟» به اما و اگرهای حقوقی بازگشت شورای رقابت به عرصه قیمت‌گذاری خودرو پرداخته بود.
آن طور که منوچهر منطقی معاون وزیر صمت گفته است، محدوده افزایش قیمت خودرو در سال آینده بر اساس نوع خودرو‌ها متفاوت و بین 30 تا 70 درصد است! به این ترتیب شورای رقابت که در ابتدا با ادعای افزایش قیمت خودرو در بورس کالا مدعی حفظ منافع خریداران شده و سنگ مردم را به سینه می‌زد حالا علنا برای افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت خودرو نقشه کشیده است!
منطقی همچنین درباره عرضه خودرو در بورس کالا هم قاطعانه اظهار کرده است: ابتدا مجلس این موضوع را منتفی و شورای رقابت نیز بحث حذف عرضه خودرو در بورس را اعلام کرد؛ بنابراین برای سال آینده عرضه خودرو در بورس مطرح نیست و در واقع عرضه خودرو در بورس منتفی است.اشاره منطقی به مصوبه مجلس در قالب بودجه 1402 است که قرار بود در ابتدا از محل مابه‌التفاوت قیمت پایه خودرو (که شورای رقابت آن را تعیین می‌کرد) و قیمت فروش، 85 درصد سهم دولت باشد! در ادامه این مصوبه تغییر و مجلس اعلام کرد سقف رقابت 20 درصدی را جایگزین آن کرده است. با این حال اما در مصوبات نهایی کمیسیون تلفیق، همین بند هم حذف و بورس کالا از شیوه‌های فروش خودرو در سال آینده حذف شد.
به این ترتیب مجلس به شورای رقابت و وزارت صمت برای کنار گذاشتن اتاق شیشه‌ای بورس چراغ سبز نشان داد.
خوش‌خدمتی وزارت صمت و شورای رقابت برای تامین کسری بودجه دولت
کارشناسان بازارهای خودرو و سرمایه بر این باورند که اگر قرار باشد روش فروش خودرو بدون بهره‌برداری سودجویانه دولت و بانک‌ها از حساب‌های وکالتی مردم صورت بگیرد، در قالب طرح‌های متنوع فروش اعم از اقساط، پیش‌فروش و نقد انجام و منجر به عرضه با تعداد بالا شود، نیازی به عرضه خودرو در بورس کالا نیست.
این در حالی است که بررسی طرح‌های فروش خودرو در آستانه سال نو نشان می‌دهد دولت با حبس پول مردم در حساب‌های وکالتی بدون آنکه به صورت عینی و فیزیکی خودرویی به آنها تحویل دهد، احتمالا بیشتر به دنبال جمع‌آوری نقدینگی و جبران کسری بودجه پایان سال خود است!
در نهایت نیز در زمان تحویل خودروها که در قرارداد نیز ذکر شده به قیمت روز خواهد بود، با افزایش 30 تا 70 درصدی، هزینه مضاعفی را به دوش خریداران تحمیل خواهد کرد. از سوی دیگر نیز همین فشار به خودروسازان به عنوان تولیدکنندگان وارد خواهد شد؛ چراکه نه تنها مجبور به تولید زیان‌ساز می‌شوند بلکه موظف خواهند بود خارج از توان مالی و امکانات خود، در بازه زمانی کوتاهی خودرو تولید کنند تا دولت بدقول نشود!گفتنی است وزارت صمت در حالی حذف عرضه خودرو در بورس کالا را از شیوه‌های فروش سال آینده اعلام کرده است که روز گذشته محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود: الزام عرضه خودرو در بورس کالا براساس ضوابط و قوانین و مقررات موجود هم امکان دارد و هم قابل انجام است.
خودروسازان تنبیه می‌شوند؟
در همین حال رییس سازمان بورس دیروز در آخرین نشست خبری سالانه خود عنوان کرده بود: عرضه خودرو در بورس کالا منتفی نشده است. اما سیاست کلی ما این نیست که آنها (خودروسازان) را مجبور کنیم حتما در بورس کالا عرضه کنند. سیاست ما این است که خودروسازان زیان نکنند و صرفه و صلاح سهامداران را رعایت کنند.
عشقی تاکید کرده بود: ما نمی‌توانیم عرضه‌کننده را مجبور کنیم از روش ما استفاده کند. تعهداتی دارند که باید به آن عمل کنند و در سال آینده تعهدات مدیران عامل را پیگیری خواهیم کرد. شرکت‌ها باید حقوق سهامداران را رعایت کنند و خودرو را با زیان نفروشند. این مهم‌ترین چالش ما با خودروسازان خواهد بود!

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1186923/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوش مصنوعی پزشک گوگل از پزشکان بهتر عمل می‌کند!

داستانک/ پیله پروانه

افشای « رازهای دوبلین» در نمایشگاه کتاب تهران

بیماری اسماعیل آشکار می شود

وصیت نامه یک معلم بافرهنگ

شما چه جوری به یه عمر حسرت پسرت رضایت میدی؟

پیام تبریک دکتر قاضی زاده هاشمی به مناسبت سالروز تاسیس بانک دی

جلسه ستاد شاهد و ایثارگر طلاب استان سمنان برگزار شد

زوج تایبادی مراسم عقد خود را در مزار شهدای گمنام برپا کردند

انتصاب مدیر کل دفتر خدمات سلامت و امور سالمندی بنیاد شهید و امور ایثارگران

ستاد شاهد دانشگاه علوم پزشکی تبریز تشکیل جلسه داد

ویدیو تلخ از هنرمندان چند سال اخیر خفته در خاک از خسرو شکیبایی تا شهرام عبدلی

سارا والیانی بازیگر نقش آسیه در سریال گیلدخت به وقت 38 سالگی در آغوش پسرش

لحظه تلخ تصادف و فوت یک امام جمعه بر اثر برخورد با آمبولانس

با مصرف آب معدنی، روغن های طبیعی و چای کیسه ای خداحافظی کنید!/ ویدئو

سوءاستفاده جنجالی فیلم «مست عشق» از محسن چاوشی

فعالیت سامانه بارشی برای روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در نواحی شمالی کشور

میزان: حکم "محمود مهرابی" قابل فرجام‌خواهی است

زمان اعلام نتایج آزمون ارشد مشخص شد

ارزان ترین سنگ قبر چقدر برای خانواده متوفی آب میخورد؟

نحوه به آب انداختن کشتی های بزرگ

رکوردشکنی شیرهای دریایی در بندر سانفرانسیسکو

موهیتو نوشیدنی مخصوص تابستان

اهمیت تحرک بدن در افراد کم توان

باتلاقی به اسم شوگرمامی!

نجات روستا با نخستین مزرعه‌ خورشیدی زنانه

ما به لطف کابل های فیبر نوری به اینترنت متصل هستیم!

نوازی: از بازیکنان تشکر می‌کنم جانانه برای هواداران بازی کردند

کارشناسی داوری دیدار استقلال - ذوب‌آهن

توضیحات شهاب زاهدی درباره انتقال به لیگ ژاپن

چالش مسابقه دوی 100 متر امباپه با قهرمان المپیک

انصراف عربستان از میزبانی مسابقات کشتی

«هلال» و دنیایی که از خرده فرهنگ می‌سازد

خبر جدید از بارداری سحر دولتشاهی بعد شایعه طلاقشان / با یک چرخش 180 درجه‌ای

پاسخ مهران غفوریان در خصوص شایعه فعالیت پدرش در ساواک

پاساژ گردی میترا رفیع با استایل بسیار شیک / بعد از گیلدخت تغییرات چهره اش جلب توجه کرد

عکس جدید نوه سیدحسن خمینی که عروسش فاطمه دانش پژوه همسر سید احمد منتشر کرد

تا 10سال آینده مجبوریم پزشک وارد کنیم یا بیماران را برای معالجه به خارج بفرستیم

چه موادی علائم آسم را تشدید می‌کنند؟

کلیپ ترانه «بیا بازم» با صدای مسیح و آرش

واژگونی مینی بوس در آزاد راه؛ 15 مسافر مصدوم شدند

جنایت هولناک جوان 22ساله در خانه مجردی دایی اش

تقویم تاریخ/ آزادسازی هویزه از دست مزدوران رژیم بعث عراق

دیده شدن پرنده‌ای که 142 سال قبل منقرض شده بود!

اولین تصاویر از فرو ریختن یک ساختمان در آفریقای جنوبی

متفاوت‌ترین عدس پلوی زندگیت و بپز و لذت ببر!

انواع اختلال خواب از نگاه طب سنتی

این نماینده زن مجلس متولد سال 1365 است

کشف 32 داروی جدید سرطان با کمک هوش مصنوعی

وقتی هوش طبیعی حشرات به کمک ربات‌ها می‌آید